گروه وکلای حق طلب

بایگانی
  • ۰
  • ۰

سوالات متداول ازدواج و طلاق

1.ﻣﻦ 16 ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﮐﻪ پدرم ﺑﻪ ﻣﻦ ﺯﻥ ﺩﺍﺩ ﻫﯿﭻ ﺩﺭﮐﯽ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻢ .ﺣﺎﺻﻞ ﺍﯾﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺡ 2 ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﺩﻭ پسر ﺑﻮﺩ ﺍﻻﻥ 46 ﺳﺎﻟﻢ ﻫﺴﺖ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺑﺎﻫﻢ ﺗﻔﺎﻫﻢ ﻧﺪﺍﺷﺘﯿﻢ ﻭ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﺨﺘﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻡ ﺯﻥ ﺑﺪﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﻟﯽ ﻣﻦ ﻫﯿﭻ ﻭﻗﺖ ﺣﺲ ﻧﮑﺮﺩﻡ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻫﺴﺘﻢ ﻓﻘﻂ ﻣﺜﻞ ﺩﻭﺗﺎ ﻫﻤﮑﺎﺭﯾﻢ ﻣﻦ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﺵ~ﺯﺧﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﺍﯾﻦ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ~ﺩﺭﻡ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﻦ ﺣﺴﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮﻡ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺯﻥ ﺩﻭﻡ ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ ﺣﺎﻻ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﭽﻪ ﻫﺎﻡ ﺭﻭ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺩﺍﺩﻡ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺯﻧﯽ ﮐﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﺩﺍﺭﻡ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﻢ ﻭﻟﯽ ﺯﻧﻢ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﺪ ﭼﻮﻥ ﺩﻭﺳﺘﻢ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﯾﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻣﺪﮐﻮﺭ ﻣﯽ ﺗﻮﻧﻢ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﺿﺎﯾﺖ ﺍﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﻨﻢ ؟
اولا ازدواج شما ثبت نمیشه بدون رضایت همسر اولتون، ثانیا د صورت انجام مسئولیت کیفری خواهید داشت.
2.بنظر شما از طریق وکیل اینکارو انجام بدم ؟ و اینکه چقدر طول میکشد تا مهریه ام رو بگیرم حدودا ؟
اهمیت چیزی که در وصول مهریه وجود داره گرفتن حکم نیست چون حکم مسلم ست،اهمیت در اجرای این حکم ست، کلا قابل پیش بینی زمانی نیست. بستگی به اموالی داره که شما بعنوان مال جهت تادیه مهریه معرفی میکنین. ولی در کل با توجه به راعیت مواعید و ضوابط قانونی فکر نمیکنم کمتر از شش ماه باشد.
مسلما مشاوره و کمک یک حقوقدان برای شما راهگشاست.
3.در مورد ثبت ازدواج دائم در محضر بدون درج در شناسنامه یک پاسخ داده بودید که بله می‌شود یک سئوال دیگه دارم آیا برای این کار باید رضایت همسر اول باشد یا یدون رضایت همسر اول می‌شود این کار را کرد؟ لازم به توضیح است که در این 8 سالی که ما صیغه بوده‌ایم صیغه نامه ندااریم بین خودمان عقد دائمی خوانده‌ایم آیا می‌شود این عقد دائم را در محضر ثبت کرد یا نه؟
چراعاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی مردها اگر بوالحوس نباشند به همان زن اول اکتفا کنند چقدر خوبست. اگر زن اول بد است طلاقش بده برو قانونی بازن دیگرازدواج کن.
4.با سلام. آیا پدری حق قانونی دارد که شناسنامه برای فرزند خود نگیرد. (پسر الان 4 ساله است)
قبلا به دادگاه مراجعه شده و گفتن باید پدر شناسنامه بگیرد ولی پدرم قبول نمی کند شناسنامه بگیرد به علت اختلافاتی که بین پدر و مادرم وجود دارد ایشان حاضر به گرفتن شناسنامه نیست . کمکم کنید. ضروریه. آیا واقعا این حق را دارند که شناسنامه نگیرند؟ خیلی ممنون
اگر به دادگاه مراجعه شده و حکم صادر شده(اثبات نسب)، میشه از دادگاه تقاضای اجرای حکم و صدور شناسنامه کرد.
چون در این موارد حکم محکومیت صادر میشه نه الزام، میتونن نگیرن اما اگر نگیرن قانون خودش اقدام میکن.
5.برای طلاق توافقی نیاز به ازمایش ضد بارداری است من ایران نیستم باید جکار کنم؟
در صورت عدم باکرگی زن و وقوع نزدیکی، آزمایش بارداری لازم است.
6.طلاق توافقی بدون مهریه و نفقه چقدر زمان میبرد؟ من فرزندی ندارم ادعای هیچ مهریه و نفقه ای ندارم و میخواهم بدانم طلاق توافقی ما چقدر طول میکشد ؟
طلاق توافقی که زن از حق و حقوق خود بگذرد کمتر از یک هفته طول می کشد.
7.ما4 ساله که ازدواج کردیم این مدت خیلی باهم دعوا داشتیم هر 2ماه یکبار سر خانواده ، پول و . دختره خوبیه ولی احساس میکنم اخلاق دوقطبی داره بعضی وقتها خوب و مهربونه و با همه چیز میسازه و بعضی وقتا هم برعکس و بیشتر اوقات هم خودسره و میخواد اروپایی زندگی کنه الان میگه احساسی بهت ندارم و بیا توافقی جدا بشیم و کل مهرشو میخواد. مهریه حدود 900 سکه هستش و یک خونه نیمه کاره و ماشین و یک مقدار سهام دارم در طلاق توافقی مهریه به چه صورته و اگر ثابت بشه اخلاق دوقطبی داره چی میشه؟
اولا مهریه در هر صورتی بر عهده مرد می باشد.در طاق توافقی بنا بر توافق بوده.
8.در شناسنامه متولد تیر64 هستم اما در واقع 66بهمن میباشم .امکان کم کردن سنم هست ؟
برای کمتر از 5 سال امکان پذیر نمیباشد.
9.سلام
من و همسرم به صورت توافقی از هم جدا شدیم و ایشون مهریه خودش رو بخشید.ولی کلیه مراحل دادگاه و غیره توسط وکیل من انجام شد و در نهایت پس از یک ماه وکیل من شناسنامه من رو که مهر طلاق داره به من داد
ولی سندی که نشون بده طلاق توافقی و با بخشش مهریه خانم من بوده به من نداد از کجا باید مطمئن باشم که طلاق توافقی و با بخشش مهریه بوده ؟
متاسفانه وکیلم پاسخگو نیست و راستش اعتماد بی مورد بهش کردم گویا , لطفا راهنمایی کنید.
به دفتر طلاق مراجعه و یک رونوشت از سند طلاق دریافت نمایید همچنین میتونید به دادگاه صادر کننده رای مراجعه و یک کپی از دادنامه تهیه فرمایید.
10.من و همسرم 10 ماهه که ازدواج کردیم ولی همسر من تحت الاختیار زندگی نیست.
خیلی آزادانه رفتار میکنه.به پیشنهاد خودش و با توافق هم میخواهیم توافقی جدا بشیم.
مهریه رو نمیخواد ولی در عوض یک قطعه زمین که به اسم من بوده رو میخواد. البته من اون قطعه زمین رو فروختم ولی اون نمیدونه. الآن هم به دادگاه نمیاد تا ادامه کارای دادخواست رو انجام بدیم و زمین رو میخواد.
الآن به نظرتون من باید چکار کنم؟ از طریق دادگاه اقدام کنم یا وکیل بگیرم؟
انتخاب وکیل به تنهایی معنا نداره، انتخاب وکیل برای کار حقوقیه دیگه!
در هر حال حق طلاق رو دارین به شرط تعیین تکلیف حقوق مالی زن، زن هم حق دریافت مهر رو دارن.
بیشتر از این سوالتون گویا نیست.

11.اگر پسری در زمان طلاق متوجه شود نامزدش از قبل پرده بکارتش توسط نامزد قبلی دختر برداشته شده آیا بازم هم باید مهریه پرداخت کنند؟
مهر دین بر عهده شماست، فقط به شما خیار فسخ نکاح رو میده اونم بلافاصله بعد از اطلاع، که اگر ظرف چند روز اقدام نکنین در حکم پذیرش خواهد بود و این خیارو از دست میدین.
12.آیا اگر هر دو ( مرد و زن ) توافق داشته باشیم بدون هیچ گونه اشتراک و تعهد مالی ازدواج کنیم، این میّسر است؟
اگر منظور از تعهد مال مهریه ست، بله به شرط اذن ولی زوجه
اما نفقه نه.
13.اگر زن تقاضای طلاق بدهد و مرد به قصد اذیت کردن قبول نکند چه می شود؟
اگر دلیل محکمه پسندی نداشته باشید باید درخواست طلاق خلع بدهید یعنی با دادن مالی به همسرتان بدهید این مال میتواند عین مهریه یا حتی بیش ازمهریه نیز باشد.
14.اگه مردی ازدواج مجدد بدون اطلاع همسروبچ دار بشه آیا اسم بچه را در شناسنامه میزنه؟چطورمیشه فهمید؟
بله مسلما-در شناسنامه درج میشه که ممکنه شناسنامه المثنی باشه.
15.الان چهار ساله خونه بابام هستم ومهریه میگیرم آیا میتونم طلاق بگیرم وهم مهریه؟
بستگی به توافق دو طرف داره ولی مسلماً شوهر شما موافقت نمیکنه که هم مهر شما رو بده و هم طلاق!
16.اگر مرد فقط به قصد اذیت کردن بعد از دو سال درخواست طلاق از طرف زن حاضر به طلاق نباشد قاضی یا حاکم شرع چه حکمی صادر می کند؟
درخواستتون رد میشه.
17.دو ماه بعد از ازدواج متوجه شدم که همسرم باکره نبوده و گواهی سلامت جعلی بوده . از طریق دادگاه اقدام کردم اما چون گواهی بعد از عقد صادر شده بود و پزشکی قانونی هم قادر به تشخیص نبود بنده محکوم شدم و همسرم منزل را ترک کرده و درخواست طلاق داد.چون قادر به پرداخت مهریه نبودم درخواست بازگشت همسرم را دادم اما حاضر به بازگشت نشد . از سال 88 تا 91 پرونده در حال بررسی بوده و عدم تمکین ثابت شد . 10 ماه پیش درخواست ازدواج مجدد دادم اما قاضی رای صادر نکرده و موافقت نمیکند. علت را نمیدانم ؟
.براساس قانونی بودن احکام صادره حکم قاصی مستند به مواد قانونیست که دلیل رد خواسته شما بوده.مواد رو بررسی و موانع رو برطرف و مجددا اقدام کنین.
18.من خانمی مطلقه هستم ودرامدی هم ندارم وخانه دارم یک دختر و پسر کبیر دارم و مجرد چون خرجی ندارم آیا میشود به طریقی از حقوق بازنشستگی پدرم که فوت شده و مادرم الن از آن استفاده می کند منم از آن استفاده کنم و مادرم هم تنها زندگی می کند ضمنا چون اصلا بیمه شوهرم نبودم برای بیماری خودم چند ماهی است که بطور آزاد بیمه رد می کنم و دفترچه بیمه هم دارم لطفا مرا راهنمایی کنید؟
خیر- تا سن خاصی شما مشمول مستمری پدر هستین که سن شما از حدود مذکور گذر کرده.
19.با سلام
من تقریبا 6 -7 ماه است نامزد هستم و بین من و زنم عقد دائم جاری شده و بند الف امضا نشده و بند ب امضا شده و در خانه پدری هستیم هنوز و رابطه ای تا کنون نداشته ایم.
خانواده خانم و برادرش ( که ازدواج کرده ) در تصمیمات من دخالت کرده و حرف های من رو همیشه رد میکنن و به همین دلیل در صورتی که من حرفی را به خانم گوش زد کنم و یا مخالفت کنم ( سر پوشش و یا روابط دوستانش و یا غیره..) به خانوده خودش اطلاع میده و تمام اسرار و حرف هایی که بین ما بوده رو براشون توضیح میده ودر بین خانواده ها اختلاف پیش میوفته حتی برای رفتن به مسافرت ها و غیره به من اطلاعی نمیده و در صورت ابراز مخالفتم خانوادش میگن ما گفتیم تو کاره ای نیستی و میگن طلاق توافقی میخوان ولی من از جهتی نمیخوام به همین راحتی طلاق بدم و از طرفی ایا میتونن خودشون تو این شرایط و دوران اقدام به طلاق کنن؟
لازم به ذکره به مشاوره هم مراجعه کردیم ولی این خودخواهی خودشو کنار نذاشت چون تو این دوران توجهی به سمت من نداشته در هیچکدام از شرایط تا روز عقد به بعد عوض شد و فقط جهت رفع نیاز های مالی و غیره به من نزدیک میشد؟
قانون به محض وقوع عقد شما رو زن و شوهر قانونی میدونه و فرقی بین نداره که ازدواج کردین یا نه. وفق بند ب از شرایط ضمن عقد نکاح ، در صورت تحقق یکی از شرایط 12 گانه که به همسرتون وکالت بلا عزل دادین، همسرتون میتونن با رجوع به دادگاه و اخذ مجوز از دادگاه پس از انتخاب نوع طلاق خود را مطلقه نماید .
20.من به خاطر کتک های فراوان فحاشی تهمتهای زیاد و بی احترامی به خانواده و خودم 3ماهه همسرمو ترک کردم وبه تهران منزل پدرم اومدم همچنین همسرم به کرات دختر تازه به دنیا اومده ام رو باهر دعوا همراه خودش میبرد و گاهی تا یک روز کامل بچه شیر نمیخورد حالا دادخواست تمکین داده و من مدرکی جز2همسایه که در شهرستان حاضر به شهادت شدند ندارم چه کار کنم محکوم نشم چون همسرم اعلام کرده میخاد ازدواج کنه منم میترسم برگردم. ممنون
شهادت رو در کدوم پرونده میخواین پرونده کیفری ضرب و جرح یا پرونده حقوقی تمکین؟
در مورد اول از دادگاه یا دادسرا میتونین تقاضای صدور نیابت قضایی به شهرستان محل سکونت شهود، جهت اخذ شهادت شهود رو بکنین
در مورد دوم اصلا نیازی به ارائه ادله از طرف شما نیست و این خواهانه که باید ادعا رو اثبات بکنه.
21.ایا این حق زنه که برای پس گرفتن جهیزیه ولباس و وسایل شخصی، خودش به خونه شوهر بره ووسیله هاشو به خونه پدرش بیاره؟
در حالت عادی بله
اما اگر شوهر قبول نکنه میتونه از طریق دادخواست استرداد اموال و جهیزیه اونا رو ادریافت کند .
22.ما طلاق توافقی گرفته ایم و رای دادگاه هم آمده .حالا همسرم میگوید من پول ندارم برویم محضر طلاق را ثبت کنیم من چکار میتوانم بکنم؟ آیا من میتوانم خودم با رایی که برایم آمده به محضر بروم؟
با سلام در طلاق توافقی طرفین باید با هم در محضر حاضر شن مگر اینکه یکی به دیگری وکالت محضری داده باشد ثبت اون هم برابر تعرفه حدودا 75000 تومان هزینه دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی